چه پارامترهایی برای لینکسازی مهم هستند؟
در این قسمت میخواهیم درباره لینکسازی صحبت کنیم. در بحث لینکسازی توجه کنید که اگر به همه سایتهای یک حوزه لینک داده شود، تعدد این لینکها باعث میشود کسی نتواند راجع به یک موضوع تخصصی روی نظر آن سایت حساب کند. ممکن است افرادی با سابقه و Trust بالا و Authority خوب، به سایت ما لینک بدهند اما چون Relevancy ندارند، تاثیر نداشته باشند. در فرآیند لینکسازی ما نیازمند این هستیم که هم از سایتهایی که معتبر هستند و شاید بعضا مرتبط نیستند، لینک بگیریم و هم از یک سری سایت مرتبط لینک بگیریم. اینها در کنار هم میتوانند یک فضاسازی مثبتی برای این که افراد به سایت ما سر بزنند یا گوگل به سایت ما رنک بدهد، فراهم کنند.
ما میتوانیم راجع به خیلی از مسائل براساس فلسفهای که از ارتباط میدانیم، رویکرد عملیاتی داشته باشیم و پیش برویم یا با بهانهگیریها بخواهیم وقت خودمان یا دیگران را تلف کنیم. شما برای فرآیندهای لینکسازیتان به یک سری سایتهای Relevant و قدرتمند نیاز دارید. گاهی اوقات سایتهای Relevant آنقدر قدرت ندارند که ما بتوانیم از آنها رپورتاژ بگیریم. در این شرایط میتوانیم قسمتی از بودجه خود را به سایتهایی اختصاص دهیم که قدرتمند هستند و Relevancy کمی دارند و بخشی از بودجهمان را به سایتهایی اختصاص دهیم که خیلی قدرتمند نیستند اما Relevancy بالایی دارند. به این صورت میتوانیم لینکسازی اثربخشی داشته باشیم.
در رابطه با لینکسازی به دو نکته باید توجه کنید:
1- Destination Point ما کجاست؟
2- Referring Point ما کجاست؟
1- Destination Point
Destination Point به این معنی است که ما برای کدام صفحه میخواهیم لینک بگیریم. یک سری قوانین نسبی در این زمینه وجود دارد؛ یکی این که Home Page ما باید نسبت به کلیه صفحات سایتمان حداقل بالای 50درصد از لینکها را بگیرد. یعنی هرچه Home Page ما لینک بیشتری بگیرد، تاثیر آن روی کل رتبههای سایت ما بیشتر است.
موضوع دوم این است که ما یک درصدی از لینکهایی که برای Home Pageمان میگیریم، خوب است که Naked یا Semi Naked شود و یک درصدی هم Branded شود. موضوع بعدی این است که برای دستهبندیهایی که صفحاتمان در آنها قرار گرفتهاند، لینکسازی کنیم و به آنها Authority تزریق کنیم. این Authority به تمام آیتمهای زیرمجموعه آن دستهبندی تزریق میشود و این باعث میشود یک چرخش Authority مدتدار را طی زمانهای مختلفی شاهد باشیم. یعنی یک کمپین رپورتاژی را انجام میدهیم که این کمپین طی 40 الی 50 روز میتواند منجر به رشد صفحات مختلف ما شود. این رشد رتبه باعث میشود بعضی از صفحاتمان که Queryهای آنها Keyword Difficulty پایینتری دارند، رنک و کلیک بگیرند و این کلیک باعث میشود گوگل به سایت ما بیشتر اعتماد کند و به بعضی از صفحاتمان این شانس را بدهد که در نتایج بالا بیایند تا Interaction کاربران را بررسی کند.
2- Referring Point
Referring Point صفحه یا سایتی است که ما از آن لینک میگیریم. نکتهای که راجع به Referring Point باید بدانیم این است که محتوایی که داریم از آن لینک میگیریم، Relevant با حوزه کار ما نوشته شده است یا خیر و سطح کیفی و کمی آن محتوا چقدر است. یکی از معیارها این است که کلمات کلیدی به شکل خوب و منطقی داخل آن توزیع شده باشند، انکرتکست درست و مناسبی را انتخاب کرده باشیم و Neighbor Content مناسبی داشته باشیم. رپورتاژ ما علاوه بر این که باید Relevant باشد و کلمات کلیدی به شکل معناداری در آن توزیع شده باشد، باید Unique هم باشد. یعنی ما نمیتوانیم یک متن کپی را بازنشر کنیم و انتظار داشته باشیم تاثیرگذار باشد. چون گوگل باید احساس کند ما یک محتوایی در سایتمان داشتیم که Pointهای جذاب و ارزشمندی داشته است که دیگران یک بخشی از محتوای ما را برداشتند یا به یک بخشی از محتوای ما اشاره میکنند. گاهی اوقات حضور امضای محتوایی در رپورتاژها میتواند کمککننده باشد که گوگل آن بخش ارزشمند محتوای ما را آن امضایی ببیند که در رپورتاژ آمده است.
نکته دیگر درخصوص Referring Point این است که خود سایتی که ما متن رپورتاژ را داخل آن میگذاریم، باید یک سری محتوا مرتبط با حوزه کاری ما داشته باشد. ما با استفاده از تگگذاریها در رپورتاژ میتوانیم ارتباط معناداری بین محتوای رپورتاژمان و محتوای مرتبط قبلی که در آن سایت قرار گرفته است، ایجاد کنیم. میتوانیم بررسی کنیم که در حوزههای مرتبط با کار ما قبلا چه محتوایی در آن سایت بوده است؛ اگر محتوایی وجود داشت، ببینیم آن محتوا چه تگها و برچسبهایی دارد و یک الی سه تگ را برای محتوای خودمان انتخاب کنیم که داخل آن درج شود. اگر محتوای مرتبطی که داخل آن سایت بود تگی نداشت، مجبوریم خودمان یک تگ مناسبی درج کنیم. تا حد امکان باید سعی کنیم سایتهایی را پیدا کنیم که قابلیت تگگذاری را داشته باشند.
انواع انکرتکست
نکته دیگر درخصوص انکرتکست است. ما گاهی وقتها مجبوریم داخل سایتی مثل تابناک رپورتاژ برویم. ما انواع انکرتکست مختلفی داریم که چند مورد از پرکاربردترینهای آن عبارتاند از:
1- Specific
کلمات کلیدی که PKW ،AKW ،SKW یا LSI آنها را عینا بخواهیم به سایت خودمان لینک کنیم. مثلا کلمات «خرید بلیط هواپیما»، «بلیط هواپیما» یا «خرید بلیط هواپیمای ارزان» را به سایتمان لینک کنیم. در سایتهایی مثل تابناک، در خیلی از حوزهها ممکن است مواردی مانند اسمهای Specific برای سایتهای مشابه ما توسط رقبا استفاده شده باشد و در این صورت اثربخشی رپورتاژ برای ما کم میشود. در این وضعیت میتوانیم از سبکهای لینکسازی دیگری استفاده کنیم.
2- General Keyword
«اینجا»، «این لینک»، «این صفحه» و موارد دیگر انواعی از General Keywordها هستند که کمک میکنند ما با یک اشارت خاصی از آن سایت لینک بگیریم. پاسخ این سوال که چطور «اینجا» میتواند به کلمه کلیدی ما ربط پیدا کند، در Content Neighborای است که برای General Keywordمان در نظر میگیریم.
3- Naked link
این همان آدرس Clickable صفحه ما است. زمانی یک آدرسی وجود دارد که Unique است و هویتبخشی آن را میتوانیم به واسطه Neighbor Contentها و Titleای که رو صفحهمان خورده و Headerهایی که اطراف آن Section هستند، انجام دهیم.
4- Branded
در این حالت با عنوان برندمان یا با اضافه کردن نام برندمان به انتهای یک کلمه کلیدی، به شکل Specific به خودمان لینک میدهیم. مثلا «بلیط هواپیمای هویج پرواز» را انتخاب میکنیم.
5- Branded Naked
در این نوع انکرتکست اسم برندمان را مینویسیم و داخل پرانتز آدرس Naked یا Semi naked صفحه اصلیمان را میگذاریم.
این تنوع کارکردی به ما کمک میکند اثربخشی بهتری را از سایتهای مختلف داشته باشیم؛ زیرا راز موفقیت در سئو در این جمله خلاصه شده است: اثر انگشت حداکثری و رد پای حداقلی. اثر انگشت حداکثری را ما به واسطه امضای محتوایی فراهم میکنیم که بعضا در رپورتاژها و Social Signalهایمان استفاده میکنیم و ردپای حداقلی یعنی یک بینظمی ساختاریافته را مدیریت کنیم. یعنی گوگل یک Patternای پیدا نکند که متوجه بشود همه اینها را تیم سئو انجام میدهد و باید احساس کند محتوا بقدری Valuable بوده است که کاربران دارند از آن استفاده میکنند و به آن لینک میدهند.
ما چه سایتهایی را برای لینکسازی باید انتخاب کنیم؟
با استفاده از ابزارهایی مانند Ahrefs میتوانیم یک سری از این سایتها را بهدست بیاوریم. با استفاده از این ابزار میتوانیم بفهمیم رقبای ما روی بعضی از کلماتشان از چه سایتهایی Back Link گرفتهاند. سایت چند تا از رقیبان را بررسی میکنیم، سایتهای مشترکی را که روی آنها رپورتاژ انجام دادهاند را پیدا میکنیم و ما هم در تعدادی از این سایتها رپورتاژ انجام میدهیم. باید سعی کنیم از سبکهای انکرتکستی استفاده کنیم که با رقبا همپوشانی ایجاد نکند. در کنار این کار میتوانیم سایتهایی را پیدا کنیم که رقبای ما در آنها رپورتاژ انجام ندادهاند یا کمتر فعالیت داشتهاند.
برای یادگیری نحوۀ کار با ابزار Ahrefs ویدئو (دقیقه 19:26) را ببینید.
توصیههای پایانی
مهمترین راز موفقیت در سئو تمرکز و پشتکار است. شما دائما باید جستوجو کنید، سایتهای مختلف و سبکهای لینکسازیشان را بررسی کنید، مدلهای محتوانویسی آنها را بررسی کنید، سیستم ارتباطی محتوایی یک سایت را با بخشهای مختلف آن بررسی کنید و الی آخر. این موارد است که میتواند برای شما کمککننده و تاثیرگذار باشد.